بیماری کلیوی دراکثر بیماران مبتلا به دیابت  نوع 2 تشخیص داده نمی شود

 بر اساس مطالعه ی جدیدی  که نتایج آن در مجله ی PLOS Medicineمنتشر گردید، تنها در12 درصد ازافراد مبتلا به دیابت  نوع 2، بیماری مزمن کلیوی یا CKDبه درستی تشخیص داده  می شود.

دیابت  اصلی ترین علت  نارسایی کلیوی درایالات متحده ی آمریکا است و بر اساس تخمین بیش از 35 درصد  از افراد  دیابتی  بالای 20 سال به بیماری مزمن کلیوی مبتلا هستند.

دکتر Vassalottiمدیر ارشد بخش پزشکی بنیاد ملی کلیه می گوید: این تحقیق بر ضرورت انجام آزمایشات تشخیصی برای بیماری کلیوی در این  جمعیت درمعرض خطر تاکید  دارد، در حقیقت  ما فرصت های مهمی را برای پیشگیری از نارسایی کلیوی، دیالیز و وقایع  قلبی عروقی در اکثر افراد  در معرض خطر از دست  می دهیم.

دراین تحقیق عرضی چند مرکزی که برای آگاهی، تشخیص ودرمان دارویی دربیماران مبتلا به دیابت نوع  2 و بیماری مزمن  کلیوی دربنیاد ملی کلیه  انجام گردید درمجموع 9339 بیمار مبتلا به دیابت نوع  2 در 466 مرکز مراقبتهای  اولیه  در کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند.

از میان 5036 بیمار مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (بنا به تعریف: دفع پروتئین  در ادرار وبر اساس eGRF) تنها در 12.1درصد از این افراد بیماری CKDتوسط پزشکان مراقبتهای اولیه تشخیص داده شده بود. هنگامیکه  بیماری CKDبه مرحله ی وخیم تری می رسد، نسبت بیمارانی که بطور صحیح بیماریشان شناسایی میگردد افزایش می یابد(1.1درصد از استیج یک، 9.9درصد از استیج 2،  18 درصد برای استیج 3 و 52.9درصد برای استیج 4 و 58.8درصد برای استیج 5).

 تشخیص بیماری مزمن کلیوی در مراحل پیشرفته(برای مثال مرحله ی یا استیج 3 و 4) توسط پزشکان  از موفقیت بیشتری برخوردار است، اما همچنان نیمی ازبیمارانی که بیماری  آنها در مرحله ی 4 می باشد شناسایی نمی شوند. از 445 پزشکی  که در این  تحقیق شرکت  کرده بودند،47 درصد یعنی  209 نفر از آنها  بیماری  CKDرا در هیچیک از بیماران خود تشخیص ندادند.

 هیچ تفاوتی دراحتمال شناسایی  بیماری مزمن کلیوی درپزشکان بر اساس نحوه ی طبابت، تعداد سالهای طبابت و تعداد  بیمارانی که در هفته  ویزیت  می کنند، مشاهده  نشد.

 پرفسور FOXاز دانشگاه بوفالو و عضو کمیته ی راهبری ADD-CKDمی گوید: این نتایج نشان می دهد  که ما باید  پیام های واضح تر و ساده تری  به پزشکان مراقبتهای اولیه و بیماران در مورد اهمیت  غربالگری بیماری مزمن کلیوی درافراد مبتلا به دیابت بدهیم، ما می خواهیم از این اطلاعات  برای جلب توجه به این حقیقت ساده استفاده کنیم که تشخیص سریعتر بیماری کلیوی وانجام اقدامات ساده در مراحل ابتدایی  می تواند  این افراد را از رسیدن  به مرحله ی دیالیز نجات بخشد.

بنیاد ملی کلیه  بر اساس این نتایج دواقدام  اولیه را ضروری اعلام نمود: اول انجام  آزمایش ACR  ادرار (نسبت آلبومین به کراتینین ) که با استفاده  از نوارهای ساده  برای شناسایی  پروتئین  در ادرار قابل انجام است. وجود  پروتئین در ادرار نشانه ی اولیه  تخریب کلیه می باشد و دوم اینکه طرح  مراقبت اولیه ی خود را برای کمک به پزشکان  برای اتخاذ اقدامات پیشگیرانه ی مناسب  درمعاینات کلینیکی  روتین  ارائه کرده است. این طرح شامل استفاده از داروهای خاص کنترل دیابت برای افرادیکه به کاهش عملکرد کلیه ها مبتلا هستند، پرهیز از استفاده از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی  (NSAIDs) که می تواند  کلیه ها را در افراد  درمعرض خطر تخریب کند، استفاده از داروهای  محافظت  کننده  از کلیه ها نظیر مهار کننده های ACEو ممانعت  کننده های گیرنده  آنژیوتنسین یا ARBsاست.

 دکتر Vassalottiمی گوید: ما می توانیم  آگاهی ، پیشگیری ومدیریت  بیماری مزمن  کلیوی را در افراد  مبتلابه دیابت از طریق شناسایی این بیماری در مراحل  اولیه بالا ببریم و اینکار تنها  با همکاری  نزدیک با پزشکان مراقبتهای اولیه  به منظور درک گردش کار آنها و افزایش مراقبت از بیماران مبتلا به  CKDامکان پذیر است.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/287389.php